Stichting

De SGC is het kenniscentrum over de historie van het bedrijf Gispen. De stichting heeft als doel het bevorderen van kennis over, het stimuleren van onderzoek naar en het integraal ontsluiten en uitdragen van de geschiedenis van het bedrijf Gispen en de door het bedrijf ontworpen producten. Naast de ontsluiting waakt de SGC voor het behoud voor het Gispen erfgoed en geeft zij hierover advies aan instanties en particulieren. Voor het realiseren van deze doelstelling werkt de SGC samen met verschillende erfgoedinstanties. Belangrijke partners van de de SGC zijn het Nieuwe Instituut in Rotterdam (NI) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in Rijswijk. De RCE beheert sinds 1999 de historische collectie Gispen meubilair. Sinds 1994 wordt het Gispen-archief over de periode 1916 – 1966 bij het NI bewaard. De SGC draagt zorg voor het beheer en de ontsluiting van het bedrijfsarchief uit de jongste periode (1966 tot 2000).

Het Gispen erfgoed wordt bewaard door verschillende (museale) instanties, archieven en particulieren. Om dit erfgoed bijeen te brengen, te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor een groot publiek, is de SGC in 2009 begonnen met de ontsluiting van het digitale archief.

De belastingdienst heeft Stichting Gispen Collectie aangemerkt als een culturele algemeen nut beogende instelling (ANBI).

Bestuur

Stichting Gispen Collectie bestaat uit een bestuur van vijf mensen en een conservator, die ondersteund wordt door vrijwilligers in diverse commissies.

Werkgroep

Raad van Advies

De Stichting Gispen Collectie prijst zich gelukkig dat het gebruik kan maken van een Comité van Aanbeveling (CvA) met gerespecteerde leden. Het CvA ondersteunt de Stichting Gispen Collectie waar mogelijk door contacten te leggen en gebruik van het netwerk van de leden te bieden. Belangrijkste functie is natuurlijk het aanbevelen van de Stichting wanneer dat gewenst is.