Mini symposium ‘Werken met Gispen’

Het mag dan 2017 zijn, het jubileumjaar Honderd jaar Gispen is nog steeds niet voorbij. Ten slotte begon W.H. Gispen pas in september 1916 met zijn bedrijf in de vorm van een bescheiden siermederij. In de vorige blog lichtten we al een tipje van de sluier op, deze keer maken we meer bekend: op vrijdag 10 februari as. zal er een mini symposium plaatsvinden onder de naam Werken met Gispen in het mooie Raadhuis van Hilversum. Dit gebouw is ontworpen door W.M. Dudok en voor een groot deel ingericht met meubelen en lampen van Gispen.

In het Raadhuis bevindt zich ook het museum van het Dudok Architectuur Centrum (DAC). Het symposium is dan ook in samenwerking met deze stichting georganiseerd. Het thema Werken met Gispen slaat zowel op het werken voor het bedrijf Gispen (in Culemborg) als het werken tussen de meubelen van Gispen (in Hilversum). Daarnaast wordt er ook ingegaan op het omgaan met meubelen die als kunst gezien worden. Een gevarieerd programma dus.

Sprekers zijn Jan Jacobs, Henk Bijma en Guus Larsen (Stichting Gispen Collectie), Irmgard van Koningsbruggen (DAC), Gerard Schulting (voormalig chef Burgerlijke stand Hilversum) en Silvia van Schaik (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed).

Het mini symposium is tevens het startschot van de expositie Gispen ontleed. In deze expositie wordt aan de hand van enkele zogenaamde Gispen iconen uitgelegd wat er zoal kwam kijken bij het productieproces. Gispen staat erom bekend dat hij streefde naar moderne massaproductie in zijn bedrijf, maar ondanks dat streven werd er nog veel op ambachtelijke wijze gedaan: het lassen, het polijsten, de stoelen bekleden. Wel is het zo, dat Gispen vaak als een van de eersten ook nieuwe materialen en technieken toepaste en dus heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van deze technieken.

Bij het symposium is tevens een rondleiding door het Raadhuis met de nadruk op de meubelen en lampen van Gispen inbegrepen. Klik hier voor het volledige programma en informatie over prijs en aanmelding.

Mini symposium Werken met Gispen, vrijdag 10 februari 2017 van 13.15-17.30 uur, Dudok Architectuur Centrum te Hilversum.