Gispen en Ahrend naast elkaar

Sinds september 2020 zijn Gispen en Ahrend opgenomen in de vaste opstelling van de twintigste eeuw van het Rijksmuseum. Ze staan gebroederlijk naast elkaar.
Wim Rietveld ontwierp kast no. 663 w in 1953. Als klant kon je voor de kleppen, met ronde gaten om ze te openen, uit verschillende opvallende kleuren kiezen.
Aan weerzijde van de kast zijn in de opstelling twee iconische stoelen opgenomen. Aan de ene kant de Gispen Mondial. Wim ontwierp samen met zijn vader Gerrit Rietveld de Mondial stoel. Deze stapel- en koppelbare stoel heeft een uit aluminium gevouwen zitting en poten van gebogen plaatstaal. De poten vormen een K-patroon. De stoel is oorspronkelijk ontworpen voor het Nederlands paviljoen op de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel.
Aan de andere kant van de kast staat een Revolt stoel met armleggers die Friso Kramer in 1953 voor Ahrend ontwierp.

De twee Gispen meubelen zijn eerder door de Stichting Gispen Collectie geschonken aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Mooi om te zien dat ze nu voor een groot publiek toegankelijk zijn in de vaste opstelling in het Rijksmuseum.