Tokens

Gispen koffiemunt

De collectie van Stichting Gispen Collectie telt vanzelfsprekend een groot aantal meubelen. Daarnaast beheert de stichting vele meters archief (die dit jaar ontsloten gaan worden) en promotiemateriaal. In een apart hoekje van het depot vinden we de interessante buitenbeentjes. Bij een grote opruimakte in de zomer 2021 vonden we een ‘zak met geld’. Althans dat hoopte de penningmeester.
Het witte, linnen dichtgenaaide zakje was behoorlijk zwaar. De inhoud bestond uit automaatmunten van cupronikkel met een diameter van 23,5 mm. Op de voorzijde staat de tekst ‘Gispen Staalmeubel; de keerzijde is leeg. Waarschijnlijk zijn deze penninkjes gebruikt voor de koffieautomaat. Het zijn in elk geval echte ‘Gispenmunten’. Meer over deze en ander koffiemunten op de website Wold of Tokens.
Een messing exemplaar mist de stihting nog in de collectie.