Excursie naar ING Collectie

Vrijdag 5 november 2021 brachten de vrijwilligers van Stichting Gispen Collectie een bezoek aan het Bedrijfshistorisch Archief ING in Amsterdam-Zuidoost. De collectie van de ING en haar voorgangers heeft sinds de zomer 2021 een nieuw depot in gebruik genomen en Stichting Gispen Collectie was de eerste externe groep die hier een bezoek aan mocht brengen. Het Bedrijfshistorisch Archief ING is een bedrijfscollectie die bestaat uit archieven van de verschillende rechtsvoorgangers van ING, zoals de Rijkspostspaarbank, de Postcheque en Girodienst, de Nederlandsche Middenstandsbank en de Postbank. De collectie is divers. Variërend van audiovisueel materiaal, drukwerkcollectie en objecten. De collectie objecten omvat van alles van spaarpotten tot meubilair (ook Gispen). Indrukwekkend zijn de grote voorwerpen, waaronder historische computers (een IBM 1401 uit 1962) en de 9 meter lange TRACE die vanaf de jaren tachtig werd gebruikt voor de verwerking van overmakingen en acceptgiro’s.
Na een korte lezing over de historie van de ING en een bedrijfsfilm uit de jaren zestig, ging conservator Jacoline Bodewes dieper in op de recente verhuizing naar deze locatie en wat daarbij kwam kijken.
Het hoogtepunt van het bezoek was de rondleiding door het depot. Ed Wulterkens gaf bij verschillende Gispen kantoormeubelen een toelicht en deed een boekje open over de problemen die destijds kwamen kijken bij het naar binnentakelen van dit meubilair in het antroposofisch ontworpen ING hoofdbureau.

Naar historisch beeldmateriaal uit het Bedrijfshistorisch Archief ING.