Gispen trekt volle zalen

Vandaag begint in Utrecht het Nederlands Filmfestival. Gispen heeft in het verleden verschillende film- en theaterzalen ingericht. Eén van de meest in het oog springende producten voor een bioscoop is de kassa die Gispen in 1934 maakt voor de Cineac in Amsterdam. Het ontwerp voor deze kassa is overigens niet van Gispen maar van Jan Duiker, die verantwoordelijk is voor het hele ontwerp van de Amsterdamse journaalbioscoop. De kassa is een futuristische éénpersoonscilinder gemaakt van het roestvrije aluminium ‘anticorodal’.

Vanaf de oprichting van de fabriek in 1916 werkt Willem Hendrik Gispen samen met bevriende architecten. De firma maakt kunstsmeedwerk en constructiewerk voor gebouwen. Later worden er in de Gispen-fabriek zelfs complete gebouwtjes van staal of aluminum vervaardigd. De telefooncel van L.C. van der Vlugt (1931) en de verrolbare kassa van Jan Duiker zijn hier voorbeelden van.