Gispen-inrichting voor schaatskampioen

Tijdens de Olympische Winterspelen wordt weer benadrukt dat Nederland het schaatsland bij uitstek is. Aan de Oranje medailleregen in Sotsji lijkt geen einde te komen! Begin volgende week keren de sporters terug naar Nederland en kunnen de huldigingsfeesten beginnen. De Stichting Gispen Collectie vraagt zich af of de Olympische schaatsers net zo in het zonnetje zullen worden gezet als langebaanschaatser Kees Verkerk in 1967. Na het behalen van de wereldtitel Allround werd Verkerk in zijn woonplaats Puttershoek gehuldigd en kreeg hij van de gemeente een complete Gispen-inrichting, bestaande uit o.a. een Gispen AZ bureau, een Gispen 1637 fauteuil met neigmechanisme (ontworpen door André Cordemeyer) en een Gispen boekenkast.

In 1967 waren er nog geen commerciële schaatsteams en nam Verkerk als amateur deel aan de schaatstoernooien. Om zijn ‘amateurstatus’ niet in gevaar te brengen kreeg Verkerk het Gispen meubilair van de gemeente ‘in bruikleen’.