Culemborgse meubelindustrie in de jaren ’50 en ’60

Woensdag 14 oktober 2020 wordt de website culemborgsemeubelmakers.nl gelanceerd. Hierop zijn interviews met oud-meubelmakers te bekijken, evenals unieke foto’s en informatie over meubelfabrieken en hun meubelen uit de periode 1950-1970.

Tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog bestond er grote behoefte aan meubelen. Er werden in hoog tempo nieuwe woningen gebouwd en vanaf de jaren vijftig steeg de welvaart. Traditionele productiemethoden voldeden niet langer om aan de groeiende vraag naar meubelen te voldoen. Daarvoor waren naast hout ook nieuwe materialen nodig en moesten productieprocessen geoptimaliseerd worden. Massaproductie, standaardisatie en verregaande mechanisatie deden hun intrede. Dit leidde in de jaren ‘50 tot een florerende meubelindustrie, waarvan ook veel bedrijven in Culemborg hebben geprofiteerd.

Over deze geschiedenis was wel een en ander bekend, maar wat nog ontbrak waren ooggetuigenverslagen, mondelinge verhalen van oud-medewerkers uit de Culemborgse meubelfabrieken. Om een goed beeld te krijgen van de veranderingen in productieprocessen heeft Stichting Gispen Collectie oud-medewerkers van vijf bedrijven geïnterviewd. Zij vertellen over hun werk in de periode 1950-1970 bij Coja, Van Gaasbeek & Van Tiel, Gelderland, Gispen en Palumbus. Daarvoor zijn van elk bedrijf steeds twee stoelontwerpen onder de loep genomen waarover verteld wordt.

Dit oral history project is een initiatief van de Stichting Gispen Collectie en werd mede mogelijk gemaakt door financiële steun van Cultuurfonds Culemborg en Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland.