Veelgestelde vragen

De Stichting Gispen Collectie is het kenniscentrum over de geschiedens van het bedrijf Gispen en de door de firma ontworpen producten. Regelmatig wordt de Stichting Gispen Collectie benaderd door bedrijven en particulieren met vragen over historisch Gispen-meubilair. Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen.

Hoe kom ik erachter of mijn lamp of meubelstuk door Gispen is ontworpen/gemaakt? In welk jaar is mijn Gispen lamp/meubelstuk gemaakt en wie is de ontwerper?
​De meubelstukken en lampen die tussen 1923 en 1990 door de firma Gispen in serie zijn vervaardigd zijn opgenomen in een productenoverzicht van de Stichting Gispen Collectie. Deze staat nog niet op de website, verwachting 2025. U kunt uw vraag opsturen naar info@stichtinggispencollectie.nl. Een van onze experts neemt dan contact met u op.

Informatie op maat
Voor informatie op maat kunt u voor een bijdrage vanaf €35 per jaar ‘vriend’ worden van Stichting Gispen Collectie. Vrienden kunnen voor nadere informatie over hun lamp of meubelstuk een bericht – en bij voorkeur ook een foto – sturen naar info@stichtinggispencollectie.nl​.
Als vriend van onze stichting ontvangt u – naast informatie op maat van onze experts – een exclusieve koelkastmagneet en vier keer per jaar een blad met boeiende artikelen over de historie van Gispen. Vrienden worden tevens uitgenodigd voor speciale evenementen van de Stichting Gispen Collectie.

Ik heb een Gispen meubelstuk of lamp. Kunt u mij zeggen hoeveel dit meubelstuk of deze lamp waard is?
Stichting Gispen Collectie doet geen uitspraak over de waarde van meubelstukken. Voor taxaties van designklassiekers kunt u, tegen kostprijs, contact opnemen met galerie ‘Van den Bruinhorst’ uit Kampen (telefoon: 038 3323674, e-mail: info@vandenbruinhorst.com). Let wel: taxaties zijn niet gratis.
​​
De zitting van mijn Gispen stoel is versleten. Waar kan ik mijn stoel laten herstofferen?
Voor het herstofferen van mijn stoel ben ik op zoek naar voorgevormd schuinrubber. Waar kan ik dat bestellen? Op de webpagina restauratie en stoffering vindt u adressen van bedrijven waar u uw stoel kunt laten herstofferen.
Kan de Stichting Gispen Collectie mij helpen aan nieuwe doppen of wielen voor mijn Gispen stoel?
Stichting Gispen Collectie beheert geen voorraad met onderdelen van historische Gispen lampen of meubelstukken. Voor het herstellen van uw Gispen lamp of meubelstuk kunt u contact opnemen van een van de restauratoren genoemd op de webpagina restauratie en stoffering.
De sleutels van de laden van mijn Gispen bureau ontbreken. Is het mogelijk om via de Stichting Gispen Collectie een nieuwe sleutels te bestellen?
De scharnieren van mijn Gispen 5600 bergmeubel zijn kapot. Kan ik bij de Stichting Gispen Collectie nieuwe schanieren bestellen?
Mijn Gispen meubel is in het verleden overgespoten of geschilderd. Kunt u mij helpen aan de juiste RAL kleurnummers?
Stichting Gispen Collectie heeft geen overzicht van de gebruikte RAL-kleurnummers voor de meubelstukken. In het Gispen archief bij het ‘Het Nieuwe Instituut’ te Rotterdam worden catalogi met kleurverfstalen bewaard. Op basis van deze catalogi zijn de oorspronkelijke kleuren – bij benadering – vast te stellen.van meubelstukken gemaakt vóór 1965.
Ik wil afstand doen van mijn Gispen lamp of meubelstuk. Heeft Stichting Gispen Collectie interesse om mijn dit stuk aan te kopen?
Stichting Gispen Collectie heeft geen budget voor het aankopen van lampen, meubelstukken of catalogi. Indien u uw lamp of meubelstuk in bruikleen wilt geven of wilt schenken dan kunt u een bericht sturen naar de conservator. Een bruikleen of schenking zal worden aanvaard als de lamp of het meubelstuk een duidelijke aanwinst vormt voor de collectie van Stichting Gispen Collectie.
Ik bezit een oude Gispen catalogus. Heeft de Stichting Gispen Collectie hier belangstelling voor?
Stichting Gispen Collectie heeft een beperkt budget. Indien u uw catalogus wilt schenken, dan kunt u een bericht sturen naar de conservator.
Hoe kan ik het beste mijn Gispen bureau demonteren?
Gispen bureauHet makkelijkst is om de laden uit het ladeblok te halen en het bureau op het blad ondersteboven te leggen. Als het uitrekbordje een uitschuifblokkering heeft kunt u deze terugbuigen of losschroeven: dit is afhankelijk van het type. Daarna kunt u de boutjes verwijderen waarmee het ladeblok  aan het frame zit vastgemaakt. Vergeet ook niet het voorpaneeltje los te maken. Succes!