Kodak Nederland BV

Het gebouw van Kodak Nederland BV in Odijk met een kantoorgedeelte, restaurant en centraal magazijn is opgeleverd op 16 april 1973. Het is ontworpen door architectenbureau Lucas en Niemeijer (Voorburg) en geschikt voor 180 werknemers.

’99 plantenbakken op 180 employées; 1 op 2. Een sterk accent van groen in de “bruine tent” die de architect voor Kodak ontwierp. Een rustige, aangename kantoortuin, waarmee driekwart van het personeel gelukkig is.’

Het interieur gaat uit van een standaard type bureau met tweemaal drie laden. Voor de ruimtelijke werking in de kantoortuin waren de maten belangrijk: de tafelhoogte was 75 cm, kasten uiterlijk 90 cm hoog en de schermen niet meer dan 120 cm. Het kleurenpalet is rustig met een donkere vloerbedekking (om praktische redenen), donkerbruine bureaus en kleine accenten zoals de oranjerode bekleding in de witte bureaustoelen.

‘Erg veel plezier hebben we ook van de zg. “managers-samenstelling” op bepaalde plekken: een L-vormig bureau met in de hak van de L een kastje voor ordners. Deze samenstelling, die Gispen op ons verzoek speciaal heeft ontwikkeld, is bedacht door Kodaks verkoopdirecteur. Het is effectief gebleken; buitenlandse Kodak-vestigingen imiteren deze opzet al!’

Zie ook Gispen publicatie ‘Tien kantoorinrichtingen …’ (1974).