Van typemachine tot iPad

Expositie en boek over veertig jaar kantoorinrichting

Een bijzonder eerbetoon voor een bijzondere ontwerper. Donderdag 11 oktober is een expositie geopend in het Gispen Informatie Centrum over veertig jaar kantoorinrichting en Peter de Boer. Het eerste exemplaar van het gelijknamige boek is vanzelfsprekend aan Peter de Boer aangeboden. Peter is bijna veertig jaar in dienst geweest als productontwerper bij Gispen en heeft in die hoedanigheid alle belangrijke veranderingen in de kantoorinrichting mede vormgegeven. En soms zelfs geïnitieerd.

Donderdag 11 oktober 2018 nam hij afscheid. Na vier decennia trouwe dienst was het tijd voor pensioen. En dat Gispen het werk van Peter de Boer waardeert, laat het bedrijf zien met twee in het oog springende acties: een expositie en een boek.

‘Van typemachine tot iPad’, zo vatte Maurits van Berckel, commercieel directeur van Gispen, de afgelopen veertig jaar samen. De invloeden die enerzijds de opkomende automatisering en anderzijds de ergonomie op de kantoorinrichting hebben gehad zijn onmiskenbaar. Grote monitoren (die eerst nog gedeeld werden), instelbare stoelen, kantoortuinen, scheidingswanden, de opkomst van mobiele telefoons, flexplekken, trolleys, activiteit-gerelateerde-werkplekken, flatscreens, zitsta tafels en tot slot duurzame producten, het komt allemaal voorbij.

Zowel het boek als de expositie plaatsen Peters werk in een breder kader. Van oliecrisis tot internetcrisis, van hippiecultuur via Het Nieuwe Werken tot de circulaire economie, het verhaal wordt verteld vanuit de maatschappij naar het kantoor en van daaruit naar Gispen en Peter de Boer. In vier hoofdstukken met veel afbeeldingen rolt het recente verleden voorbij en laat het de lezer verbaasd staan over de vele en snelle ontwikkelingen die de techniek heeft doorgemaakt. Hoe dit alles ons dagelijkse leven heeft veranderd is pakkend in beeld gebracht.

Tot het einde van het jaar (2018) is de expositie Veertig jaar kantoorinrichting en Peter de Boer gratis te bezoeken in het Gispen Informatie Centrum tijdens kantooruren. Zowel het boek als de expositie zijn tot stand gekomen met medewerking van de Stichting Gispen Collectie.