J.J. Jacobs

Jan Jochem Jacobs werd in1947 geboren in Hannover. In 1973 is hij afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft als industrieel ontwerper. In dat jaar is hij aangenomen bij het bedrijf Gispen. In 1972 had hij daar al stage gelopen. Zijn begeleider bij het afstuderen was Wim Rietveld. Jan Jacobs studeerde in 1973 af op het kantoormeubelprogramma KT (KantoorTuin).
In 1974 werd het KT-programma in productie genomen. Dit ontwerp had tot doel de werksfeer op kantoor te verbeteren. In 1974 ontwierp hij het ST-programma (SchakelTafel), dat groot succeseen verkoopsucces was. Daarnaast ontwierp hij het TP-programma (Total Privacy), het SB-programma en verscheidene kasten- en stoelenseries.
Onder leiding van Jacobs is in 1975 een ontwerpbureau opgezet. In 1979 ontstond bij Gispen de Creatieve groep, een samengaan van het ontwerpbureau met het kantoorplanning-bureau en communicatieafdeling. Jan Jacobs werd het hoofd van de Creatieve groep en was verantwoordelijk voor de toonzaal en het maken en voeren van een marketing- en communicatiebeleid.
De laatste jaren dat Jacobs werkzaam was bij Gispen ontwierp hij veel reclamewerk.
Tijdens zijn dienstverband bij Gispen is Jacobs gastdocent geweest aan de Rietveld Academie in Amsterdam en schreef hij artikelen, organiseerde congressen en beurzen en vervulde bestuursfuncties. In 1986 bleef hij als adviseur productontwikkeling verbonden aan Gispen. In september 1986 werd hij benoemd tot hoogleraar Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.

Belangrijkste producten:
1973 Kantoormeubelprogramma KT (KantoorTuin)
1975 Kantoormeubelprogramma ST (SchakelTafel)
1976 Kantoormeubelprogramma TP (TotaalProgramma)