Tientallen tafels, stoelen, lampen en spiegels komen ter tafel en worden beoordeeld door een panel van deskundigen. De vraag: is het ontworpen en gefabriceerd door Willem Hendrik Gispen, of hebben we te maken met namaak?De Gispendag wordt georganiseerd in het kader van de tentoonstelling Gispen Specials, die nu in museum Boijmans van Beuningen is. De kenmerkende stijl van Gispen, ontwikkeld in de jaren 1920, sprak veel mensen aan en is dan ook veelvuldig gekopieerd. En dus blijkt ook nu weer: niet iedere stoel met een buizenframe is een échte Gispen.Maar andersom komt ook voor: we treffen een man met een onooglijk rond houten tafeltje. Op het eerste gezicht geen Gispen, maar toch blijkt het bijzonder te zijn: het tafeltje komt uit de Pelco-serie uit de jaren ’40.In de oorlog mocht Gispen geen staal meer gebruiken (dat moest worden bewaard voor de oorlogsindustrie) en dus stapte de meubelfabrikant over op hout. Geen buizen, tóch Gispen.Zo’n 150-200 mensen namen een kijkje tijdens de Gispendag. Topstukken zijn er niet gevonden, maar misschien zit er nog iets in het vat. “Er kwam een meneer langs die bijzonder veel Gispen in huis heeft. Hij was de schoonzoon van een oud-Gispendirecteur. Bij hem gaan we binnenkort nog een kijkje nemen”, aldus Jeanette Verdonk van Boijmans van Beuningen.
Echt of nep?
Echt of nep? Gispen-beoordeling in Boijmans van Beuningen
Tientallen tafels, stoelen, lampen en spiegels komen ter tafel en worden beoordeeld door een panel van deskundigen. De vraag: is het ontworpen en gefabriceerd door Willem Hendrik Gispen, of hebben we te maken met namaak?De Gispendag wordt georganiseerd in het kader van de tentoonstelling Gispen Specials, die nu in museum Boijmans van Beuningen is. De kenmerkende stijl van Gispen, ontwikkeld in de jaren 1920, sprak veel mensen aan en is dan ook veelvuldig gekopieerd. En dus blijkt ook nu weer: niet iedere stoel met een buizenframe is een échte Gispen.Maar andersom komt ook voor: we treffen een man met een onooglijk rond houten tafeltje. Op het eerste gezicht geen Gispen, maar toch blijkt het bijzonder te zijn: het tafeltje komt uit de Pelco-serie uit de jaren ’40.In de oorlog mocht Gispen geen staal meer gebruiken (dat moest worden bewaard voor de oorlogsindustrie) en dus stapte de meubelfabrikant over op hout. Geen buizen, tóch Gispen.Zo’n 150-200 mensen namen een kijkje tijdens de Gispendag. Topstukken zijn er niet gevonden, maar misschien zit er nog iets in het vat. “Er kwam een meneer langs die bijzonder veel Gispen in huis heeft. Hij was de schoonzoon van een oud-Gispendirecteur. Bij hem gaan we binnenkort nog een kijkje nemen”, aldus Jeanette Verdonk van Boijmans van Beuningen.
Tientallen tafels, stoelen, lampen en spiegels komen ter tafel en worden beoordeeld door een panel van deskundigen. De vraag: is het ontworpen en gefabriceerd door Willem Hendrik Gispen, of hebben we te maken met namaak?De Gispendag wordt georganiseerd in het kader van de tentoonstelling Gispen Specials, die nu in museum Boijmans van Beuningen is. De kenmerkende stijl van Gispen, ontwikkeld in de jaren 1920, sprak veel mensen aan en is dan ook veelvuldig gekopieerd. En dus blijkt ook nu weer: niet iedere stoel met een buizenframe is een échte Gispen.Maar andersom komt ook voor: we treffen een man met een onooglijk rond houten tafeltje. Op het eerste gezicht geen Gispen, maar toch blijkt het bijzonder te zijn: het tafeltje komt uit de Pelco-serie uit de jaren ’40.In de oorlog mocht Gispen geen staal meer gebruiken (dat moest worden bewaard voor de oorlogsindustrie) en dus stapte de meubelfabrikant over op hout. Geen buizen, tóch Gispen.Zo’n 150-200 mensen namen een kijkje tijdens de Gispendag. Topstukken zijn er niet gevonden, maar misschien zit er nog iets in het vat. “Er kwam een meneer langs die bijzonder veel Gispen in huis heeft. Hij was de schoonzoon van een oud-Gispendirecteur. Bij hem gaan we binnenkort nog een kijkje nemen”, aldus Jeanette Verdonk van Boijmans van Beuningen.