Restauraties

> 2022 AANKOOP

Restauratie buffet Gispen

GISPEN BUFFET (1919)
Twee bijzondere Gispen vitrinekasten werden verworven met steun van vele donateurs via crowdfunding Voordekunst.
Vol trots kunnen we u melden dat de restauratie inmiddels voltooid is. Alle lof voor de studenten Niels van Bergeijk en Tom Peck van het Hout- en Meubileringscollege Rotterdam die onder supervisie van meubelrestaurator Matteo Visser uit Dordrecht het werk geklaard hebben. Speciale dank aan onze sponsor SANT Interiors in Rotterdam voor de ondersteuning van dit project.

> 2022 SCHENKING

Restauratie buffet Gispen

BUFFET (OMSTREEKS 1919)
Schenking familie Gispen
W.H. Gispen vervaardigde omstreeks 1919 een bijzonder houten buffetkast. Deze kast is nu in bezit is van Stichting Gispen Collectie en komt van de familie Gispen. Het is een zeer vroeg werk van Gispen dat nodig aan restauratie toe was. Deze restauratie stond al lange tijd op het verlanglijstje van Stichting Gispen Collectie. Dankzij steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Zabawas heeft de restauratie eerder dit jaar plaatsgevonden bij Atelier Jurjen Creman.
Het doel van de restauratie was tweeledig. Het buffet heeft een grote historische waarde omdat het uniek is. Het is vooralsnog het oudste bewaarde werk van Gispen en het vertelt veel over de inzichten en technieken die Gispen in zijn jongste tijd hanteerde. Anderzijds maakt restauratie het mogelijk het buffet weer voor publiek tentoon te stellen. De bezoekers van de erfgoeddag in Utrecht hebben de kast al in volle glorie al kunnen bewonderen!