Ontdek Gispen in collecties

Hier vindt u een selectie van instellingen, musea en archieven die in hun collectie meubelen en lampen van Gispen hebben en waar u hiernaast ook meer informatie over W.H. Gispen en het bedrijf Gispen kunt vinden.

COLLECTIES

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE)
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed ontwikkelt en verspreidt kennis die het beheer, behoud en toegankelijkheid van erfgoedcollecties ondersteunt en verbetert. De RCE beheert zelf ook een omvangrijke kunstcollectie en zorgt voor een optimale zichtbaarheid. De RCE is onderdeel van het Ministerie van OCW.

Stichting Gispen Collectie heeft de Gispen Collectie – voor een deel verzameld door het bedrijf Gispen en vanaf 1996 verzameld door de Stichting Gispen Collectie – in 1994 ondergebracht bij het Nederlands Architectuur Instituut. In 1999 heeft het Nederlands Architectuur Instituut de meubelcollectie overdragen aan de RCE. De RCE beheert de grootste Gispen Collectie van Nederland.

Het Nieuwe Instituut

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam is een museum voor architectuur, design en e-cultuur. Het Nieuwe Instituut herbergt ook het Rijksarchief voor de Nederlandse architectuur en stedenbouw, en een internationaal georiënteerde bibliotheek. Als kennisinstituut voorziet het in mogelijkheden voor onderzoek en biedt een platform voor discussie. Door middel van tentoonstellingen en publicaties wil Het Nieuwe Instituut zowel het professionele werkveld als het grote publiek informeren, inspireren en stimuleren.

In 1994 heeft de firma Gispen een collectie meubelen en het bedrijfsarchief (over de periode 1916 – 1966) aan het NAi geschonken. Het NAi is in 2013 samen met Premsela (design) en Virtueel Platform (e-cultuur) opgegaan in Het Nieuwe Instituut. Het beheer over de collectie meubelen is in 1999 overgedragen aan de RCE maar het bedrijfsarchief – waaronder verkoopcatalogi, reclamemateriaal, foto’s, glasnegatieven en de bedrijfsdagboeken van directeur W. van Osselen – berust nog bij Het Nieuwe Instituut en kan voor bestudering worden opgevraagd in de studiezaal.

MUSEA

Stedelijk Museum

Stedelijk Museum Amsterdam
De missie van het Stedelijk is om het leven van mensen te verrijken met moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. Met onze collectie, tentoonstellingen, publicaties, onderzoek en educatieve programma’s bieden we nieuwe inzichten in het nu – zowel op individueel als op maatschappelijk niveau.
Bij het creëren van de interacties tussen publiek en kunst laten we ons inspireren door de dialoog met kunstenaars. We vertalen de urgente vragen over het heden, het verleden en de toekomst – zoals door kunstenaars gesteld en door onszelf gesignaleerd – in een inspirerend programma. Hierbij beheren, vernieuwen en ontsluiten we onze vermaarde collectie op een actieve manier.
In Nederland geven we steeds een nieuwe invulling aan onze voortrekkersrol op het gebied van beeldende kunst en vormgeving, internationaal kunnen we dankzij onze toonaangevende collectie en programmering een innovatieve uitdager zijn. We onderzoeken en definiëren nieuwe wegen en stellen conventies liever ter discussie dan dat we ze bevestigen. Zoals we altijd al hebben laten zien, hebben we experimenteren hoog in het vaandel staan – met als doel om door middel van kunst en vormgeving het heden beter te begrijpen en te becommentariëren.

Centraal Museum

Centraal Museum Utrecht
De vaste collectie van het Centraal Museum is een veelzijdige verzameling van kunst, design, mode en stadsgeschiedenis. In deze Collectie Centraal zie je meer dan 400 werken van makers uit alle tijden. In de collectie volg je een route die begint in de middeleeuwen en eindigt in het heden. Iedere themazaal laat je echter méér zien: mode is te vinden naast schilderijen, en kunst van vroeger hangt naast design van nu. Zo kun je zelf verbanden leggen tussen verschillende tijden en kunstvormen.

In Collectie Centraal vind je vertrouwde lievelingen als de Rood-blauwe stoel van Rietveld of de iconische jurken van Viktor & Rolf naast nieuw te ontdekken favorieten. Door de collectie op deze manier samen te brengen, krijg je in iedere zaal een nieuw inzicht of gevoel van herkenning

Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam
Het museumgebouw ondergaat langdurige renovatie en vernieuwing, maar de collectie blijft zichtbaar in musea elders. En natuurlijk in Depot Boijmans Van Beuningen, dat open is voor bezoekers.
Het museum heeft als enige museum in Nederland een collectie westerse kunstgeschiedenis van de middeleeuwen tot nu. Bezoekers van het museum zijn vaak verrast door de rijkdom en veelzijdigheid van de collectie. Deze is ontstaan vanuit de passie van 1.700 particuliere verzamelaars. Zij hebben sinds 1849, het jaar van oprichting van het museum maar liefst 50.000 kunstobjecten geschonken.
Het museum ontleent zijn naam aan twee belangrijke verzamelaars: Frans Boijmans en Daniël George van Beuningen. Zij voegden vele topstukken toe aan de collectie, waaronder de ‘Achilles-serie’ van Peter Paul Rubens en ‘Het korenveld, op de achtergrond de Zuiderzee’ van Jacob van Ruisdael.

Het museum heeft een prachtige collectie gebruiksvoorwerpen die samen de geschiedenis van acht eeuwen vormgeving laten zien. Van middeleeuwse kannen en glas uit de Gouden Eeuw tot de meubels van Rietveld en hedendaags Dutch Design.

Kunstmuseum Den Haag

Het Kunstmuseum is een modern paleis voor de kunsten en is met 160.000 kunstwerken een van Europa’s grootste kunstmusea. Het museum heeft een toonaangevende collectie moderne en hedendaagse beeldende kunst, mode en toegepaste kunst. Met maar liefst 300 van zijn kunstwerken is het bovendien de internationale thuishaven van Piet Mondriaan. Alleen hier ontvouwt Mondriaans leven en ontwikkeling naar abstracte kunst zich voor uw ogen. En dat te midden van beroemde voorgangers en tijdgenoten als Monet, Picasso en Kandinsky en navolgers als Sol Lewitt, Francis Bacon en Louise Bourgeois.
Onze internationaal toonaangevende kunst presenteren wij in een van onze belangrijkste topstukken: het prachtige art deco gebouw van de architect H.P. Berlage. Het gebouw is een ode aan schoonheid: het laat de kunst stralen en bezoekers voelen zich er thuis. In de intieme kabinetten, prachtige corridors en monumentale hal straalt overal daglicht en ademt het gebouw kwaliteit en luxe. Van het gebronsd messing, tot marmeren vloerdelen, van prachtig gevlochten bakstenen tot felgekleurde tegelvelden. Het Kunstmuseum is letterlijk een kunstwerk voor de kunsten.

ARCHIEFINSTELLINGEN

Ontdek het archief
Stadsarchief Rotterdam

Ontdek het archief