De Mondial 1958

Documentaire van TV Gelderland over de Mondial, ontworpen door Gerrit en Wim Rietveld voor de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel

Marloes Klassen van TV Gelderland trekt met de Mondial door Nederland en vraagt mensen naar hun mening over de stoel. De documentaire plaatst de Mondial stoel in zijn tijd en maakt duidelijk hoe het functionele ontwerp van vader en zoon Rietveld aansluit bij de ideeën van de Stichting Goed Wonen. Deze stichting wilde het “wonen in Nederland op een hoger peil brengen” en propageerde het principe van licht, lucht en ruimte in de kleine woningen die tijdens de wederopbouw werden gebouwd. Volgens dit principe ontwierp Wim Rietveld bij Gispen goedkope en praktische meubels voor het eenvoudige interieur, waaronder de Mondial stoel. In 1957 werd de stoel op de Triënnale in Milaan bekroond met een gouden medaille.
Deze documentaire werd gemaakt ter gelegenheid van de heruitgave van de Mondial stoel in 2006. Dankzij moderne (las)technieken is het nu pas mogelijk om de Mondial stoel zo uit te voeren zoals Rietveld het ooit heeft bedoeld; een stoel met een aluminium kuip uit één stuk.